مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

دوشنبه 23 – اگست  

 

روزنامه هشت صبح درسرمقاله شماره امروز خود قصه انحلال کمپنی های امنیتی در افغانستان را پیش کشیده و آن را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه گفته است که تحلیل ها و تبصره های زیادی درمورد فرمان رئیس جمهور افغانستان در خصوص انحلال کمپنی های خصوصی امنیتی صورت می گیرد، اما مهم این است که دولت افغانستان ظرفیت نیروهای امنیتی خود را بلند ببرد تا بتواند مسوولیت این بار را نیز به دوش بگیرد.

این روزنامه تحلیلی هم درمورد جنگ افغانستان به قلم داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان به نشر رسانده است.

وی تحولات نظامی در افغانستان را به حلقه گم شده جنگ بی فرجام در این کشور توصیف کرده و گفته است که استراتیژی های که از تروریزم به عنوان ابزار سیاست استفاده شود، به پیروزی نمی رسد.

 

روزنامه دولتی انیس درمورد مشکلات ناشی از سیلابها در افغانستان و خطر فقر در برخی از مناطق سخن زده است.

این روزنامه به نقل از رئیس اداره مبارزه با حوادث نوشته است که سازمان ملل متحد باید تدابیری را برای جلب کمک ها در بخش مواد غذایی به افغانستان در نظر گیرد.

روزنامه در ادامه گفته است که سیلاب ها در یک ماه اخیر آسیب های فراوانی به بخشهای از افغانستان وارد کرده و مردم با مشکلات جدی رو به رو هستند.

روزنامه درجای دیگری درمورد نیاز به پیاده شدن قانون در افغانستان و عملی کردن ان توسط مردم تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که مردم افغانستان خود به عنوان انسان های متعهد باید از موارد بی قانونی جلوگیری کرده و در زمینه تطبیق قانون و رعایت آن بکوشند.

 

روزنامه آرمان ملی درسرمقاله شماره امروزخود به شدت از حکومت افغانستان انتقاد کرده است که در زمینه مبارزه با فساد اداری در این کشور کاری کرده نتوانسته است.

این روزنامه گفته است که رئیس جمهور کرزی به اخر خط رسیده است.

مقاله نویس گفته است، با وجود درخواست های که درزمینه محاکمه و پرسش از مفسدین مطرح می شود، اما شماری از افراد مفسد یا بازداشت نشده اند و یا هم توانسته اند به بیرون از افغانستان بروند.

این روزنامه درمورد نیات پاکستان در قبال افغانستان نیز تبصره کرده و به عملکرد های پاکستان اشاره کرده است.

مقاله نویس در آرمان ملی گفته است که پاکستان هرگز نمی خواهد افغانستان مقتدر با داشتن روابط وسیع با جهان در کنار وی وجود داشته باشد.

 

روزنامه اراده درمورد برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه در افغانستان تبصره کرده و مشکلات این راستا را مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه با عنوان برجسته یی نوشته است که سایه تفنگ بر انتخابات افغانستان وجود دارد که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

مقاله نویس در ادامه گفته است، زورمندان محلی حالا فرصت می یابند تا با تهدید مردم رای بدست بیاورند.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود درمورد فساد اداری در افغانستان و تاثیرات آن تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که فساد اداری در افغانستان فردی نیست، بلکه به عقیده نویسنده، در همه عرصه ها این فساد نزد وزرا، روسا، والی ها و همچنان وکلا وجود دارد که از بین بردن ان به کار بیشتر و موثر نیاز مند است.


August 23rd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها